fredag 25. april 2014

Blodtransfusjon til foster / In utero fetal blood transfusion

I dag må jeg bare vise dere et par snutter som jeg fant på youtube om Fetal blood transfusion / In utero blood transfusion - Blodtransfusjon til foster



I denne første filmen har det oppstått Rhesusimunisering, slik som da jeg gikk med Tuva og Theo.


I denne andre filmen er det så vidt jeg forstår en annen tilstand hos fosteret som gjør at det er anemisk, men det må ha blodtransfusjon likt som den over her og som Theo fikk.
Det er en film som gir et godt bilde av hvordan blodtransfusjonene gjøres.


Tenk så langt legevitenskapen har kommet! Uten blodtransfusjon og meget dyktige leger og jordmødre på Nasjonalt senter for fostermedisin (NSFM) på St. Olavs, hadde ikke Theo overlevd! Vi er evige takknemelige!!!
Det som skjedde med Tuva er fortsatt og kommer alltid til å være en gåte. Hun ble dødlig anemisk på så få dager at det ikke ble oppdaget <3













1 kommentar:

  1. Ja, som du sier, så bra at vitenskapen er kommet så langt! Ha en koselig kveld hos deg, vi har hatt en vidunderlig sommerdag her i Stavanger idag! Klem fra meg

    SvarSlett