søndag 7. september 2014

Kanelboller til frokost og i matpakken, ja takk!!


Først vil jeg annonsere vinneren av valgfritt barneplagg fra Me&i :)
Denne gangen var det Harefrøken som var den heldige :) Gratulerer så mye!!! 

Så....Kanelboller som kan spiser til frokost og ha med i matboksen:)
Jeg digger det!!!


Oppskrift

500 gr Fibra fullkornsmel
300 gr siktet speltmel
200 gr havremel (jeg maler havregryn)
50 gr gjær
1 dl sukrin
1 ts kardemomme
100 gr smør
4 dl ekstra lett melk
1/2 beger mager vaniljekesam

 
Slik gjør du:

Smelt smør i en kjele og tilsett melken. Varm til bitte litt over lunk og ha i gjær.
Bland det tørre i en bolle og elt i melkeblandingen og kesam.
Elt til en fin smidig deig.
Hev til det dobbelte.
Sett ovnen på 225 °C 


Del deigen i to deler og kjevle hver ut til en leiv, ca. 20 x 45 cm.
Smør på smør og strø en blanding av sukrin og kanel over hele. 
Rull sammen og skjær i ca. 2 cm brede biter.

Legg bollene med snittflaten ned på stekeplate med bakepapir.
Etterhev ca. 20 minutter under plast.
Pensle med sammenpisket egg.

Stek midt i ovnen, ca.8-10 minutter.
Avkjøl kanelbollene på rist.

"Vanlige" kanelboller(snurrer) kan du finne en deilig oppskrift på her :)


Kanelbollene kan piffes opp til fest med melisglasur ;)


 

5 kommentarer:

  1. Kanelboller er kjempegodt, og en sunnere variant er kanskje å foretrekke. Takk for oppskrift!

    Ønsker deg ei fin uke!

    Klem

    SvarSlett
  2. De så gode ut, så fint at du deler oppskriften:-) Klem Marianne

    SvarSlett
  3. Herlig, de må jeg prøve! God helg til deg!

    SvarSlett
  4. Uhmm, de kanelboller ser lækre ud. Tak for opskriften.
    Du har vundet min give away. Er du sød og sende mig mail med fulde navn og adresse. ( kan ses under kontakt på min blog )
    Hilsen Tove

    SvarSlett
  5. Mmm...elsker kanelboller!
    Dine ser fantastisk gode ut:)

    SvarSlett