søndag 2. mars 2014

Mere Cottonlights og Vrihassel



Og endelig har jeg fått meg ei stor Vrihasselgrein!
Denne har jeg kjøpt på en blomsterbutikk, men jeg kunne tenke meg en busk i hagen.


Vrihasselgreina hengte jeg i taket og dekorerte med cottonlights'ene.
Slike kan du få kjøpt flere plasser nå. Flere nettbutikker har de, men også interiørbutikker har dem.


En sommerfugl har også fått plass oppi greina.






Vrihassel

Rødbladet variant av den populære vrihassel med vakre spiralvridde grener fås kjøpt på Plantasjen. Den trives i veldrenert, jevnt fuktig og humusrik jord, men tilpasser seg de fleste jordforhold.
Farge: rød
Plassering: solrikt, halvskygge
Herdighetssone: 1-5
Trenger næring: Ja
Lettstelt: ja
Blomstrende: nei
Litet oppstammet tre, ca 1, 5-3m høyt. Rødbladet variant av den populære ormhasselln. Utmerkende er de vakkert spiralvridde grenerne som med fordel kan brukes i blomsterarrangement. Dekorative hasselhenger på vårvinteren.

Jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en buske... I følge kartet burde det gå!

Herdighetssoner

Norge er delt inn i plantesoner fra H1 til H8. En plante i klimasone H8 kan plantes i alle soner, mens en plante i klimasone H5 kan plantes i sone H1 til og med H5.Vilkårene for vekst og overvintring varierer sterkt over små avstander med lokale variasjoner. Det vil f.eks være mulig å plante en H4 plante i H5 områder som har lune og varme vokseplasser, f.eks langs en lun og varm husvegg. H-soneinndelingen må derfor tas med forbehold også fordi plantene varierer selv innenfor artene rent genetisk.




Til slutt vil jeg vise frem gamlepusen vår, Mons.
11 år har han blitt, men enda like pen og leken som en kattunge <3




Søndagshilsen fra Mons og meg <3








1 kommentar:

  1. Så dekorativ og fin den grenen var med lyslenken, og den glass sommerfuglen var helt skjønn :)

    SvarSlett